سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

نظر

هارمونی رنگ در طراحی لوگو در جذابیت آن بسیار مهم می باشد.

  1. tetradic/double-complementary : این طرح رنگی، شامل دو جفت رنگ متضاد است. این طرح رنگی، بسیار چشم را به خود جلب می کند، اما حتی نسبت به حالت complementary، استفاده از آن سخت تر است؛ چرا که هر چه تعداد رنگ ها بیشتر باشند، یافتن تعادل بین آن ها نیز سخت تر خواهد بود.
  2. analogous : منظور رنگ هایی است که در گرداننده ی رنگ ها در کنار هم قرار دارند. این نوع هارمونی نیز زیرکانه است و استفاده از آن در طراحی آسان است.
  3. monochromatic : مونوکروماتیک به حالات مختلف shadeها، toneها یا tintهای یک رنگ می گویند. برای نمونه محدوده ای از رنگ های آبی که از آبی روشن به آبی تاریک با هم فرق می کنند. این نوع هارمونی، بسیار زیرکانه است و بیشتردرطراحی استفاده می شود.
  4. complementary : به معنی متضاد است. یعنی استفاده از رنگ هایی که در گرداننده ی رنگ ها، در مقابل و در تضاد با هم قرار دارند. مثلا رنگ های قرمز و سبز یا رنگ های آبی و نارنجی. دقت کنیم که رنگ های complementary، تضاد بسیار زیادی دارند (high-contrast) و شدت زیادی دارند (high-intensity)؛ پس به کارگیری آن ها به صورت متعادل و هماهنگ، کار آسانی نیست.
  5. split-complimentary : این نوع از هارمونی به این شکل است که از گرداننده ی رنگ ها، یک رنگ دلخواه را انتخاب می کنیم. سپس دو رنگ دیگر نیز که در تضاد با آن رنگ قرار دارند، یعنی در گرداننده ی رنگ ها در طرف مقابل قرار دارند را انتخاب می کنیم. این نوع طرح رنگ نیز بسیار contrast زیادی دارد، اما نسبت به حالت complementary، کمتر است.
  6. triadic : این طرح رنگ، به این شکل است که 3 رنگ متفاوت از گرداننده ی رنگ ها که فاصله ی مساوی با هم دارند را انتخاب می کنیم.

دقت کنیم که اگر از حالت 6 استفاده می کنیم، حتما یکی از 4 رنگی که انتخاب می کنیم، یکی از رنگ های برتر باشد و همچنین باید saturation, value, … رنگ ها را به دقت تنظیم کنیم تا لایه (سطح) های مختلفی در طراحی ما ایجاد شود. مثل متن و پس زمینه که در لایه های مختلفی قرار دارند.

برای مطالعه ادامه مقاله هارمونی رنگ در طراحی لوگو کلیک کنید.