سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

در این مقاله قصد داریم، شما را با موثرترین عامل در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی یا به طورکلی کسب و کار آشنا سازیم . شناخت پرسونای مخاطب یا به زبان ساده تر، شناخت درست مخاطب یا مشتری می تواند کمک بزرگی برای دستیابی شما به موفقیت در کسب و کارتان باشد.
حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که پرسونای مخاطب به چه معناست ؟
همان طور که در بالا نیز بدان اشاره کردم پرسونای مخاطب را می توان شناخت درست مشتری کسب و کار تعریف کرد. در ادامه به روشن شدن هر چه بهتر این مفهوم برای شما عزیزان پرداخته شده است.

واژه پرسونا به چه معناست ؟

پرسونا (persona) واژه‌ای یونانی و به معنی ماسک یا نقاب است. Persona، ریشه لغت انگلیسی personality به معنی شخصیت است. واژه پرسونا در روان‌شناسی، توسط روان‌شناس سوئیسی کارل گوستاو یونگ، این طور معنا شده است، نوعی ماسک دست‌ساز که فرد برای ایجاد نهایت تأثیرگذاری بر دیگران و همین‌طور برای پنهان کردن ماهیت حقیقی خود، از خود ابداع می‌کند.
در واقعیت، پرسونا یعنی آن چهره ی اجتماعی که فرد در دنیای واقع دارد و پرسونای مخاطب به معنای آشنایی با تمام علاقمندی ها، ترجیحات و طرز تفکر مخاطب فرضی می باشد. این واژه را می توان کاربرنما یعنی الگویی از کاربران واقعی نیز معنا کرد.

شناخت پرسونای مخاطب چه کمکی به شما خواهد کرد ؟

اگرسایت شما یک سایت تبلیغاتی است و شما باید با تولید محتوای مناسب به جذب مشتری بپردازید، شناخت پرسونای مخاطب می تواند شما را در تولید محتوا متناسب با لحن و قالب مشتری وب سایتتان یاری کند و دیگر این که متوجه خواهید شد که چه موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کنید.
اگر شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی باشید می توانید با شناخت پرسونای مخاطبانتان، راجع به خدمات، محصولات، ارتباطات متقابل، ویژگی‌ها و جنبه‌های بصری سایتتان، بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.
یکی از راه های مؤثر برای شناسایی پرسونای مخاطب، آشنایی با تیپ های مختلف روان شناسی می باشد چرا که می توانید تفاوت های انسان ها و نحوه نگرش و ارزش های آن ها را بشناسید و بر اساس آن اقدام به عمل کنید.
این نکته قابل توجه است که آگاهی از تیپ‌های نه‌گانه پروفسور یونگ و آزمون شخصیت شناسی MBTI، تفسیر دقیق‌تری از شخصیت افراد به شما می‌دهد.

ادامه مطلب