سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

مراسم تشریفات عروسی در ایران از ابتدا تا انتها در زمان های مختلف و بین قشرهای مختلف مردم به صورت های گوناگون بر گزار میشده است. اما،نکته مشترک همه ی انها سادگی و بی آلایشی و در عین حال باشکوه بودن این مراسم است که از نسلی به نسل دیگر در طی قرن ها سپرده شده تا به امروز که به ما رسیده است. ما در این نوشته به مراسمی می پردازیم که عموما در اکثر نقاط ایران برگزار میشود.

خواستگاری

خواستگاری یا خوازه گری به معنی پیشنهاد ازدواج است.که در لهجه همدانی و گویش لکی به ان خوازمنی هم می گویند.در این مراسم اقای داماد به همراه دسته گل و شیرینی با خانواده اش به خانه ی عروس میروند تا پیشنهاد ازدواج خود را در حضور بزرگترها مطرح کند و دو خانواده اشنایی نسبی نسبت بهم پیدا کنند.در این مراسم دو طرف میتوانند شرایط و خواسته های خود را مطرح نمایند.که اگر دو خانواده و عروس و داماد با یکدیگر آشنایی قبلی داشته باشند این مراسم راحت و سریع تر پیش میرود.

بله برون یا بله بران

بخشی از مراسم ازدواج سنتی در ایران است. هنگامی که دو طرف از انجام ازدواج مطمئن شدند خانواده داماد از خانواده عروس درخواست میکند که مراسم بله بران را ترتیب دهند. که در این مراسم بزرگان خانواده دو طرف شرکت میکنند و مجلسیست که در ان مهریه و شیربهای عروس توسط خانواده دو طرف تعیین میگردد. در روز تعیین شده برای این روز داماد بهمراه چند تن از بزرگان خود به خانه عروس میروند و محصول توافق این جلسه بر روی برگه ای نوشته شده و داماد و چند تن از بزرگان بعنوان شاهد زیر آن را امضاء میکنند و تاریخ عقد و عروسی نیز تعیین میگردد.در گذشته مردان تنها در این مراسم شرکت می کردند اما در حال حاضر زنان نیز در این مراسم تشریفات مجالس حاضر می شوند.

عروسی

مراسم عروسی و تشریفات مجالس مراسمی است که داماد برای بردن عروس به خانه ی خود و شروع زندگی مشترک برگزار میکند.مراسم عروسی در کشورهای مختلف و حتی شهرهای مختلف کشور عزیزمان هم طبق آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت بصورت مختلف برگزار می شود،ولی پایه ی مشترک آنها در کشورمان اینگونه است که عروسو داماد باید صبح روز عروسی به آرایشگاه بروند و داماد همراه با دسته گل و ماشین گل زده به دنبال عروس که اصولآ لباس سفید بر تن دارد میرود و هر دو با هم به سمت آتلیه رفته و بعد از آن به محل برگزاری مراسم عروسی میروند و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی می پردازند. در پایان مراسم عروسی، عروس دسته گل خود را پرتاب می کند و طی یک باور قدیمی دختری که دسته گل را بگیرد عروس بعدی خواهد بود.مهمانان پایان مراسم عروس و داماد را تا خانه ی خودشان بدرقه میکنند و پدر عروس با قراردادن دست عروس و داماد در دست هم برای آنها آرزوی زندگی طولانی توام با سعادت و شادی و برکت مینماید.

 

ادامه مطلب