سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی : از انواع ساندویچ پانل دیواری که در مجتمع صنعتی ماموت تولید میشود میتوان به ساندویچ پانل پیچ مخفی اشاره کرد که با ضخامت 5 سانت ایزوله پلی اورتان تولید میگردد و تفاوت آن با سایر ساندویچ پانهای دیواری در نوع فرم  اورلپهای عرضی آن میباشد.

اورلپ ساندویچ پانل پیچ مخفی به گونه ای طراحی شده که ابتدا یک ساندویچ پانل با پیچ به سازه متصل شده و سپس اورلپ ساندویچ پانل بعدی روی پیچ قرار گرفته و آن را مخفی میکند

در ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی بدیلی برخورداری از اورلپ مخصوص پس از اجرای نصب نمای بسیار زیبایی دارد.

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل دیواری به روش های ، دو رو ورق پیشرنگ شده از جنس آلوزینگ ، دو رو ورق پیشرنگ شده گالوانیزه و یا یک رو ورق آلوزینگ از بیرون و یک رو ورق گالوانیزه از داخل با عایق پلی اورتان دانسیته 40 کیلوگرم در متر مکعب میباشد و شیارایجاد شده موجب استحکام مطلوب فشاری شده است.

ساندویچ پانل دیواری به گونه ای طراحی و تولید میشود که در قسمت عرض از یک سمت دارای تو رفتگی و از سمت مقابل دارای برآمدگی ( نری و مادگی ) که هنگام نصب دو پانل در کنار یکدیگر قرار میگیرند این عمل باعث اورلپ شدن و هم پوشانی جهت اجرای نصب در سازه میگردد.طرح ساندویچ پانل ها ی دیواری به گونه ایست که در عرض از یک طرف دارای دارای تورفتگی و طرف دیگر دارای برآمدگی بوده (نری و مادگی) که وقتی دو پانل در کنار یکدیگر قرار میگیرند باعث قفل شدگی و نیز هم پوشانی لبه های یکدیگر میشود و جهت اتصال به سازه در موقعیت مختلف پیچ میشود .

عملکرد سازه ای ساندویچ پانل دیواری :

ساندویچ پانل های دیواری معمولا تنها در معرض فشار باد و بار مکش باد هستند . با این حال امکان اعمال بار ضرب های نیز باید در نظر گرفته شود در هر پروژه ، مهندس سازه مسوول تعریف و مشخص کردن بارهای باد و فواصل تکیه گاهی پوشش میباشد . مهندس سازه باید با میزان ضریب شکل و دیگر پارامترها آشنا بوده ، آیین نامه ششم و دیگر اطلاعات تایید شده ، ( building exposure  ) در معرض بودن ساختمان را جهت فشارهای موضعی و عمومی باد بکار برد.

 

ادامه مطلب


دانلود آهنگ جدید محسن چاوشی به نام بیست هزار آرزو

Download New Music By Mohsen Chavoshi Called Bist Hezar Arezoo

دانلود آهنگ محسن چاوشی به نام بیست هزار آرزو با بالاترین کیفیت 320 و 128

به همراه جدید بیست هزار آرزو محسن چاوشی

ترانه : مولانا , آهنگ و تنظیم : محسن چاوشی 

دانلود فول آلبوم محسن چاوشی با بالاترین کیفیت 320 و 128 در

برای دانلود آهنگ محسن چاوشی به نام بیست هزار آرزو به ادامه مطلب مراجعه کنید….

محسن چاوشی - بیست هزار آرزو

موزیک جدید محسن چاوشی به نام بیست هزار آرزو یک موزیک ریتمیک می باشد. تب ترانه شما را به شنیدن این موزیک زیبا دعوت م یکند.

 

دانلود آهنگ محسن چاوشی به نام بیست هزار آرزو

 

متن آهنگ جدید بیست هزار آرزو محسن چاوشی

ای همه خوبی تو را پس تو کرایی کرا
ای گل در باغ ما پس تو کجایی کجا
سوسن با صد زبان از تو نشانم نداد
گفت رو از من مجو غیر دعا و ثنا
سرو اگر سرکَشید در قد تو کی رسید
نرگس اگر چشم داشت هیچ ندیدو تو را
هر طرفی صف زده مردمو دیو و دَدِه
لیک در این میکده پای ندارن پا
از کرمت من بناز مینگرم در بقا
کی به فریبت شها دولت فانی مرا
بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این
در هوس خود نماند هیچ امانی مرا
ای که به هنگام درد راحت جانی مرا
ای که به تلخی فقر گنج روانی مرا
سجده کنم من به جان روی نهم من به خاک
رویم از این ها همه عشق فلانی مرا
??????
هر نفس آواز عشق میرسد از چپ و راست
ما به فلک می رویم عزم تماشا گراست
ما به فلک بوده ایم یار ملک بوده ایم
باز همانجا رویم جمله که آن شهر ماست
گهر پاک از کجا عالم خاک از کجا
برچه فرود آمدید بار کنید این کجاست
بخت جوان یار ما دادن جان کار ما
غافل سالار ما فخر جهان مصطفی ست
از کرمت من بناز مینگرم در بقا
کی به فریبت شها دولت فانی مرا
بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این
در هوس خود نماند هیچ امانی مرا
ای که به هنگام درد راحت جانی مرا
ای که به تلخی فقر گنج روانی مرا
سجده کنم من به جان روی نهم من به خاک
رویم از این ها همه عشق فلانی مرا


کفش عروسی: سعی کنید قبل از روز عروسی حتما کفش های تان را یک بار بپوشید تا پاهایتان به اندازه و مدل کفش عادت کند و اگر که کفش تان چرم بود پاهای تان در آن جا باز کند تا برای روز عروسی راحت باشید. همین طور اگر امکان پوشیدن لباس عروس تان را نیز داشتید حتما این کار را به همراه پوشیدن کفش های خود انجام دهید و با آن برقصید و راه بروید. چرا که راه رفتن با یک کفش پاشنه بلند با لباس حجیم عروسی کار سختی بوده و به تمرین نیاز دارد.

همه چیز درباره  انتخاب کفش عروسی

اغلب در تشریفات عروسی تیم عکاسی به شما پیشنهاد می دهند که سعی کنید کفش ها یتان با انتخاب لباس عروس تان هماهنگ باشد. اگر لباس تان از جنس ساتن بود می توانید کفش ساتن بخرید. اگر لباس تان گیپور بود از همان گیپور روی کفش خود استفاده کنید. اگر لبه تور سرتان روبان دوزی داشت می توانید کفش روبان دار بخرید، اگر روی لباس تان شکوفه داشت می توانید روی کفش تان نیز شکوفه بزنید. در صورتی که کفش مورد نظرتان خود را پیدا نکردید، می توانید تکه ای از پارچه لباس عروس خود را به یک کفاش ماهر داده و مدل مورد نظرتان را به آن سفارش بدهید. 

قبل از خرید کفش عروسی حتما این مقاله را مطالعه نماییید و تمام نکات در مورد خرید کفش جشن عروسی و جشن نامزدی اگر لباس عروسی تان مدل فانتزی و کوتاه است حتما کفش را هم فانتزی انتخاب نمایید تا با لباس تان هماهنگ شود. به طو مثال کفش های دارای بندهای بلند که به صورت ضربدری روی ساق پا بسته می شوند می توانند به پاها زیبایی خاصی ببخشند.

 

ادامه مطلب


شورای تدوین مقررات بین‌ المللی آمریکا ICC International Code Council اقدام به اهدای یک جایزه برای خلاقیت در ایمن‌ سازی عمومی در محیط‌ های ساختمانی نمود.
جایزه نوآوری در تدوین مقررات ICC به دپارتمان‌ های حریق و ساختمان در راستای نوآوری در ارائه خدمات اجرای مقررات در مراکز ارائه خدمات‌ شان تقدیم خواهد شد. حمایت مالی از طرح جایزه، توسط اتحادیه بین‌ المللی فرماندهان آتش‌ نشانی IAFC International Association of Fire Chiefs اتحادیه ملی فرماندهان آتش‌ نشانی ایالتی NASFM National Association of State Fire Marshals و شورای تدوین مقررات Code Council برعهده‌ گرفته شده است.
به گزارش ماهنامه مهندسی حفاظت از حریق، واجدین شرایط این جایزه سازمان‌ هایی هستند که وظیفه پیاده‌سازی و نظارت بر اجرای مقررات ساختمانی یا حریق را بر عهده داشته و این خدمات را در یک یا چند حوزه قضایی انجام می‌ دهند. دپارتمان‌ های حریق، دفاتر فرماندهی آتش‌ نشانی یا دپارتمان‌ های ساختمانی که مسئولیت پیاده‌ سازی قوانین هستند، مشمول این نهادها می‌ باشند.

در مجله حریق می خوانید:

سرهنگ Dwayne Garriss رئیس هیئت‌ مدیره ICC که مارشال ایالت جورجیا نیز هست می‌ گوید: “اجرای مقررات ایمنی یکی از ارکان اصلی کاهش ریسک اجتماعی است. این ارکان شامل پنج رکن آموزش، اجرا، مهندسی، انگیزش مالی و واکنش اضطراری است. دپارتمان‌ های حریق و ساختمان در سراسر کشور درحال‌ توسعه رویکردهای جدید و نوآورانه جهت ارائه خدمات اجرای مقررات بعنوان بخشی از کاهش ریسک جامعه می‌ باشند. این ابزار و تکنیک‌ ها ضمن اینکه باعث افتخار ما هستند، باید جهت کمک به کاهش ریسک‌ های منجر به فوت، جراحت، آتش‌ سوزی و بحرانی طبیعی و انسان‌ ساخت به اشتراک گذاشته شوند.”

 

ادامه مطلب


سیستم های اعلام و اطفاء حریق دی اکسید کربن: CO2 در سیستم های اعلام و اطفاء حریق دی اکسید کربن گازی، بیرنگ، بی بو و از لحاظ شیمیایی کاملا خنثی می باشد که به سادگی در دسترس قرار گرفته و از لحاظ الکتریکی نیز نارسانای خوبی می باشد. بطور معمول در یک منطقه حفاظت شده با پایین آمدم سطح اکسیژنی که سوختن کمک می کند، باعث خاموشی آتش می شود. این مکانیسم فرونشاندن آتش سامانه اطفاء حریق CO2 را بسیار موثر کرده و نیاز به تمیزکاری کمتری خواهد بود.

سیستم های اعلام و اطفاء حریق دی اکسید کربن

ولی باید دقت داشت که بطور معمول در مکان های بی خطر مورد استفاده قرار گیرد. در غیراینصورت کارکنان حین تخلیه این مواد از تماس با آن خودداری کنند. ممکن اس در این سامانه ها از این گاز به روش غرقع سازی کامل استفاده شود ولی دی اکسید کربن تنها عامل گازی است که می تواند با استفاده از روش موضعی استفاده شود. دی اکسید کربن نیز می تواند در سیلندرهای فولاد به هم تنیده شده پرفشار و هم مخازن یخ زده سبک کم فشار نگهداری شود.

مزایای سیستم اطفای حریق CO2 فشار بالا HPCO2

  • قیمت پایین‌تر برای سامانه‌ های کوچک‌ تر
  • نگهداری در سیلندرهای محکم تنیده  شده‌ی مورد قبول US-DOT
  • سیلندرهایی در سایزهای مختلف
  • نصب آسان
  • سهولت در دسترسی
  • اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی کمتر

سیستم های اعلام و اطفاء حریق CO2 برای موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرند:

  • نیروگاه‌های برق
  • کارخانه‌ی سیمان/سامانه‌های غیرمستقیم سوخت زغال کوره‌های بلند
  • تولید و فراوری فلزات
  • صنعت چاپ
  • صنایع خودروسازی
  • عملیات الکترونیکی
  • تولید کامپیوتر و قطعات الکترونیکی
  • تأسیسات تحقیقاتی
  • سامانه‌های کشتیرانی (دریانوردی)
  • تأسیسات بازیابی و انبارداری خودکار

اطفای حریق CO2 شامل یک یا چند مخزن نگهداری عامل اطفاء CO2 است. شلنگ‌های انعطاف‌پذیر، مسیر تخلیه سیلندرها را به یک منیفولد (چند راهه) وصل می‌کند. منیفولد عامل گازی CO2 را بین شبکه‌ای از لوله‌ها توزیع می‌کند و جریان خروج CO2 به منطقه‌ی تحت حفاظت را کنترل می‌کند. این سیستم ها در تجهیزات ایمنی و آتش نشانی نیز وجود دارند.

 

ادامه مطلب


دکوراسیون داخلی گلخانه

یکی از جدیدترین ایده ها در طراحی دکوراسیون فضای باز, ایجاد و طراحی دکوراسیون داخلی گلخانه است. گلخانه محیطی برای پرورش دادن گیاهانی است که نمی توانند در شرایط آب و هوای خاص رشد نمایند. در واقع با ایجاد گلخانه های خانگی, شرایط را برای پرورش بسیاری از گیاهان زینتی و غیر زینتی آماده می سازیم. بنابراین در ساخت این فضا باید فاکتورهای مهمی در نظر گرفته شود. گرمایش, دی اکسید کربن، نور و دما, جریان هوا و رطوبت از جمله مهمترین فاکتورهایی است که در طراحی دکوراسیون داخلی گلخانه ها باید مورد توجه قرار بگیرند. کمبود و یا نامناسب بودن هر یک از این فاکتورها ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت گیاهان موجود در گلخانه شود.

در ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی گلخانه ها از انواع مواد ساختمانی استفاده می شود. بنابراین با هزینه های متفاوتی می توان گلخانه ساخت. قاب فلزی و پوشش شیشه ایی, قاب فلزی و پوشش اکریلیک، قاب چوبی و پوشش فایبرگلاس, قاب چوبی با پوشش پلی اتیلن، قاب فلزی و پوشش پلی کربنات از جمله مهمترین مواد لازم در ساخت گلخانه های خانگی می باشد. این نکته را در نظر داشته باشد که قاب های جنس چوب در مقایسه با قاب های  شیشه ایی هزینه کمتری دارند. بنابراین اگر قصد ساخت گلخانه ایی با هزینه پایین دارید, توصیه می کنیم از قاب های چوبی استفاده نمایید. همچنین پوشش های شیشه ایی بالاترین هزینه را در تهیه گلخانه ها تحمیل می کنند. در حالی که پوشش از جنس پلی اتیلن کم هزینه ترین پوشش برای ساخت گل خانه است. تصاویر زیر نمونه هایی از جدیدترین ایده های خلاقانه ساخت گلخانه خانگی در فضای خانه های مختلف را نشان می دهد. با الهام گرفتن از این ایده ها می توانید زیباترین گلخانه ها را در منزل خود داشته باشید.

 

ادامه مطلب


حتما به وب سایت های بسیار زیادی برخورده اید که دارای وبلاگ هستند. دلایل استفاده از وبلاگ می تواند بسیار عمده باشد یا بهتر است اینطور بگوییم که فقط می تواند یک یا دو دلیل وجود داشته باشد. دلیل اول برای استفاده از وبلاگ در وب سایت ها، بهبود سئوی وب سایت است. دلیل دوم هم یک میل کاملا شخصی است. فارغ از تمام این ها، بطور کلی و بدون دید تخصصی وجود یک وبلاگ می تواند دلایل فراوان دیگری هم داشته باشد. اگر موشکافانه بنگریم، استفاده از وبلاگ در سئو هم می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید.

افزایش ترافیک وب سایت

یکی از روش های بازاریابی اینترنتی افزایش ترافیک یک وب سایت است. وجود وبلاگ ها در سایت های مختلف و با قرارگیری انواع محتوا ها در آن ها یک عامل بسیار مهم و حیاتی در افزایش ترافیک یک وب سایت محسوب می شود. این محتواها می تواند در جستجوگرها مورد جستجو قرار بگیرند و همچنین قابلیت به اشتراک گذاری را دارند. در نهایت این کار باعث می شود تا کاربران زیادی به وب سایت جذب شوند و تعداد بازدید های وب سایت افزایش پیدا کند و سئو سایت افزایش یابد. در بروزرسانی وبلاگ سعی داشته باشید که هر روز آن را بروز کنید.

برقراری ارتباط میان مدیران و کاربران

این بسیار مهم است که ارتباطی میان شما و کاربرانتان وجود داشته باشد. اگر وب سایت شما یک طرفه باشد، بانس ریت شما افزایش پیدا می کند و کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند بلافاصله از وب سایت شما خارج می شوند و این عمل باعث می شود تا گوگل به وب سایت شما رتبه های منفی دهد. پس وجود یک وبلاگ علاوه بر تاثیرگذاری در زمینه سئو در ایجاد روابط هم می تواند تاثیرگذار باشد. بطور مثال شما در وبلاگ خود در مورد جدیدترین بروزرسانی وردپرس صحبت می کنید. ممکن است در این نسخه از بروزرسانی وردپرس یک مشکل در میان وب سایت های فارسی رایج شود و کاربران بدنبال راه حل این مشکل باشند. در صورتی که شما اولین کسی باشید که همچین مطلبی را منتشر کرده و راه حلی را بیان کرده باشید، کاربران به سمت وب سایت شما هجوم آورده و علاوه بر این که با شما و وب سایت شما آشنا می شوند، از وجود و حضور شما در دنیای مجازی آگاه می شوند. حال اگر مشکلشان حل شود، از این پس بر روی شما حساب باز می کنند و ممکن است مشتری شما شوند.

از تجربه آویناوب استفاده کنید و به موارد زیر دقت کنید:
  • وبلاگ خود را حتما ایجاد کنید
  • در منوهای اصلی به وبلاگ لینک دهید
  • وبلاگ را تا می توانید در طراحی سایت شکیل طراحی کنید
  • وبلاگتان را حداقل روزی یک بار بروز کنید(مطلب جدید منتشر کنید)
  • مطالب جذاب و بروز در وبلاگ قرار دهید
  • محتوای وبلاگ را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
  • در سئو به کلمات کلیدی خود لینک دهید
  • موفق باشید ??

 

ادامه مطلب


به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

تبیین ایمنی و جایگاه گردشگری شهری در پایداری درآمدی در راستای خروج از رکود درآمد شهری با تأکید بر کلانشهره

توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجب می‌ شود که فرصت کافی برای تبادل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بین گردشگر و جامعه میزبان به وجود آید. توسعه گردشگری شهری یکی از ارکان توسعه پایدار شهری به شمار می‌ رود که در صورت حرکت مناسب می‌ تواند ضمن آبادانی،‌ عمرانی و پویایی اقتصادی بستر مناسبی برای تعامل فرهنگی و اجتماعی شهروندان ایرانی فراهم آورد. با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری شهری هنوز این بخش از گردشگری در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و نتوانسته است درخور ظرفیت‌ های موجود ایفای نقش کند. گردشگری امروزه از پویاترین فعالیت‌ ها در ایجاد تحول اقتصادی- اجتماعی در گستره جهان بوده که به طور روزافزون اهمیت یافته است ازآنجا که شهرها به عنوان جذاب ترین فضاها برای گردشگران دارای مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی و غیره بوده و افزون بر این از جاذبه‌ های طبیعی و میراث فرهنگی نیز بهره مند هستند بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهرها از تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، کالبدی و امنیت و ایمنی باید مورد توجه قرار گیرند. با توجه به نقش نظارتی و اجرایی شهرداری ها در قانون شهرداری این سازمان می تواند نقش موثری در جلوگیری از تداخل کاربری های ناسازگار شهری با مکان های گردشگری داشته و از کاهش کیفیت این مکان ها در صورت تداخل با این کاربری ها جلوگیری کرده و باعث جذب بهتر و بیشتر گردشگران و آسایش خاطر آنان از بازدید از مکان های گردشگری شوند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جایگاه گردشگری شهری در پایداری درآمدی در راستای خروج از رکود درآمد شهری با تأکید بر کلانشهرها با روش توصیفی- تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که شهرداری ها نقش مهمی در معرفی شهرها به عنوان یک جاذبه گردشگری می تواند داشته باشد و توسعه گردشگری شهری در ایجاد امکانات فرهنگی، مراکز تفریحی، ورزشی، افزایش روابط اجتماعی، مبادلات فرهنگی، تقویت هویت فرهنگی شهر، اصلاح ساختار سنی، ایجاد فعالیت‌ های خدماتی، تنوع اقتصادی و جلوگیری از رکود اقتصادی شهر نقش مهم را ایفا می‌ کند.

 

ادامه مطلب


نظر

موسسه استاندارد بریتانیا BSI استاندارد BS 9999: 2017″ ایمنی حریق در طراحی، مدیریت و استفاده ساختمان‌ها آئین کار” را بازنگری نمود.
هدف اولیه این استاندارد حصول اطمینان از این نکته است که معیارهای قابل‌ قبول تأمین جانی افراد می‌تواند در حوادث حریق ساختمان‌ها قابل‌ دستیابی باشد.

به گزارش ماهنامه مهندسی حفاظت از حریق، استاندارد بازنگری شده، با هدف تأمین تدابیر و روش‌های صحیح حفاظتی برای سلامت شاغلین و آتش‌نشانان، توصیه‌ ها و راهنمایی‌ هایی بمنظور برقراری تمهیدات لازم جهت کنترل و کاهش اثرات حریق، از جمله دود و سایر محصولات حریق‌ های جدید فراهم می‌ نماید.

در مجله حریق می خوانید:

این استاندارد بازنگری شده در طراحی ساختمان‌های جدید و توسعه و نیز در جابجایی، توسعه و تغییر مصالح مورداستفاده در ساختمان‌های موجود کاربرد دارد. این استاندارد مورداستفاده معماران، مدیران ساختمان‌ها، مهندسان ایمنی حریق، ارزیابان ریسک حریق، کارکنان کنترل ساختمان، کارکنان آتش‌نشانی و امداد، نصابان کاشف‌های حریق و دود، نصابان سیستم‌های اطفای حریق آبی و بازرسین نقشه‌های سیستم‌های اعلام و اطفاء و بازرسی بمنظور ارائه گواهینامه می‌باشد.

 

ادامه مطلب


نظر

سیستم های اعلام و اطفاء حریق آیروسل(Aerosol): اطفاء حریق آئروسل متراکم، شکلی از سیستم اطفاء حریق مشابه سیستم اطفاء حریق گازی یا سیستم اطفاء حریق شیمیایی خشک و مبتنی بر ذرات است. اطفاء حریق آئروسل از عاملی برای خاموش کردن آتش استفاده می‌ کند که حاوی ذرات جامد بسیار ریز و ماده‌ ی گازی است. ذرات ریز آئروسل متراکم و گاز سیال خروجی توسط یک واکنش گرما زا تولید می‌ شوند. این ذرات تا زمان خروج از تجهیز به حالت بخار باقی می‌مانند. مواد اطفایی آیروسل در درون سیستم متراکم و سردند و به‌صورت ذرات جامد تخلیه می‌شوند.

سیستم های اعلام و اطفاء حریق آیروسل(Aerosol)

برخلاف سیستم اطفاء حریق گازی که تنها گاز بیرون می‌دهد و نیز عوامل خاموش‌ کننده‌ ی شیمیایی خشک که ذرات پودر مانندی با ابعاد بزرگ(25 تا 150 میکرومتر) هستند، سیستم اطفاء حریق آئروسل متراکم توسط انجمن حفاظت از حریق آمریکا(NFPA)، به‌عنوان منتشرکننده‌ی ذرات بسیار کوچک با ابعاد کمتر از 10 میکرومتر معرفی می‌شوند. ذرات جامد آیروسل دارای ابعاد جرمی بسیار کوچک‌تری نسبت به عوامل خاموش‌کننده‌ی شیمیایی هستند، مدت بیشتری در هوا معلق می‌مانند و در منطقه‌ی تحت محافظت، پسماند کمتری از خود به‌ جای می‌گذارند. درحالی‌ که سیستم اطفای حریق شیمیایی خشک باید مستقیماً به سمت شعله هدف‌گیری شوند، آئروسل‌های متراکم، عوامل اطفای حریق احاطه‌ کننده‌ای هستند و ازاین‌رو صرف‌ نظر از محل و ارتفاع آتش می‌توانند مؤثر باشند. سیستم اطفاء حریق شیماییِ تر، مانند مواد داخل خاموش‌کننده‌های کف، باید مانند سیستم اطفاء حریق شیمیایی خشک مستقیماً به سمت آتش پاشیده شوند. عامل آئروسل می‌تواند بوسیله‌ عمل مکانیکی، الکتریکی یا ترکیبی از عمل الکترومکانیکی به سمت هدف پرتاب شود.

مکانیسم ابتدایی سیستم های اعلام و اطفا حریق آئروسل متراکم با استفاده از واکنش‌ های شیمیایی با رادیکال‌ های آزاد شعله، و درنتیجه جلوگیری از فرایند سوختن آتش، چهارمین مؤلفه‌ی چهارضلعی آتش را نشانه می‌ رود. بطور مثال، ذرات آئروسل متراکم شامل کربنات پتاسیم(K2CO3) است که از تجزیه‌ ی گرمایی ترکیب جامدی به شکل آئروسل به دست می‌آید که شامل نیترات پتاسیم است که نقش اکسیدکنندگی دارد. هنگامی که ذرات آئروسل آتش را فرا می‌گیرند و با آن تماس پیدا می‌کنند، این ذرات گرمای آتش را به‌عنوان انرژی دریافت می‌کنند، تجزیه می‌شوند و مقدار زیادی رادیکال پتاسیم (K+) (یون‌هایی با الکترون منفرد) آزاد می‌کنند. رادیکال‌ های پتاسیم با رادیکال‌های آزاد هیدروکسید(OH+)، هیدروژن(H+ ) و اکسیژن(O+) که به ادامه‌ ی فرایند سوختن کمک می‌کنند پیوند ایجاد کرده و مولکول‌های بی‌ضرری مانند هیدروکسید پتاسیم (KOH) و آب (H2O) تولید می‌کنند.

عوامل آئروسل متراکم، مکانیسم اطفاء حریق ثانویه‌ ای نیز دارند که سه مؤلفه‌ی دیگر چهارضلعی آتش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آئروسل با فراگرفتن آتش با ابری غلیظ از ذرات ریزی که ابعاد جرمی کمتر از 1 تا 2 میکرومتر دارند آن را سرد می‌کنند. اگرچه سطح مقطع هر ذره بسیار کوچک است، تعداد زیادِ ذراتی که شعله‌های آتش را محاصره کرده و به آن نفوذ می‌کنند، سطح مقطع به‌قدر کفایت بزرگی را برای جذب گرمای شعله‌های آتش فراهم می‌آورد. بر روی سطح ذرات، بازترکیب رادیکال‌های آتش که به‌عنوان انرژی در واکنش شرکت می‌کنند جذب می‌شوند:

 

ادامه مطلب